Ten artykuł jest pierwszym elementem całej układanki, która wyjaśni Ci sposoby wpływania na odbiorcę stosowane w reklamie. Zaczynamy od systemu wzrokowego.
System wzrokowy jest być może najlepiej rozwiniętym i zbadanym systemem
zmysłowym człowieka. Wystarczy, że jakiś obraz mignie nam przed oczami, a na
zawsze pozostanie w naszej pamięci i jest duża szansa, że wpłynie na decyzje
podejmowane w przyszłości. Ta zdolność mózgu do zapamiętywania wszystkiego, co
widzimy jak również zdolność obrazów do wpływania na nas wykorzystywana jest
wszem i wobec w marketingu. Nie zawsze jest do marketing uczciwy i korzystny
dla nas.
Jasność obrazów
Obrazy jasne kojarzą nam się z czymś pozytywnym, a ciemne -
z negatywnym. Mówi się przecież "ciemnota" lub "teraz wszystko
jasne!". Ciemna strona mocy, jasność umysłu, oświecenie i tak dalej. Parametr, jakim
jest jasność pozwala na sterowanie natężeniem emocji człowieka. Można
doszukiwać się źródła takiego stanu rzeczy w tym, że jasne miejsca są dobrze
widoczne, nie kryły niespodzianek, a więc nie trzeba było się ich bać, gdy człowiek żył w czasach permanentnej walki o przetrwanie. Ciemne
jaskinie z kolei, lochy czy głębiny morskie, mogły wzbudzać lęk, bo nie widząc
co jest w środku, lepiej tam nie wchodzić. Jest to jednak tylko jedno z wielu
wyjaśnień, można tu mówić także o pozytywnym wpływie energii Słońca na wszystko, co żyje na Ziemi. W Programowaniu Neurolingwistycznym (NLP) używa się jasności jako
jednej z tzw. submodalności (właściwości obrazu), by manipulując natężeniem
światła panować nad natężeniem emocji. Jest to świetne narzędzie do zmiany
negatywnych odczuć, ale może zadziałać także w drugą stronę.
Jasność i ciemność kojarzymy także z takimi rzeczami jak:
- legalność/nielegalność
- prawda/fałsz
- zrozumienie/niezrozumienie
- wiedza/niewiedza
- prawda/fałsz
- zrozumienie/niezrozumienie
- wiedza/niewiedza
Bardzo ciekawą rzeczą jest natomiast wykorzystanie tego
parametru w reklamie. Zobaczmy:
- jasnych obrazów używamy, gdy chcemy wzbudzić wrażenie
wiarygodności, pokazać, że jesteśmy zrozumiali, przejrzyści, a także gdy
chcemy go czegoś nowego nauczyć, czy też pokazać pozytywny wizerunek firmy
- ciemnych obrazów używamy natomiast, aby tworzyć wrażenie
tajemniczości, zaciekawić, wzbudzić niepewność, wrażenie nielegalności
Wielkość obrazów
Nikt nie kupowałby coraz większych telewizorów, telefonów ani nie chodził do kina, gdyby wielkość obrazu nie wpływała na nas. Prawdopodobnie ma to swoje źródło w czasach pierwszych ludzi, gdy trzeba było uciekać przed tym, co większe. Tak nam już zostało, że bardzo umięśniony, agresywny facet wywołuje automatycznie lęk nawet, jeśli logicznie wiemy, że człowiek z bronią czy umiejętnością walki nie dałby mu szans na przeżycie. Dlatego też ten kto miał większy zamek, wydawał się potężniejszym władcą, a i do dziś niektórzy oceniają siebie poprzez pewne wymiary.
Nikt nie kupowałby coraz większych telewizorów, telefonów ani nie chodził do kina, gdyby wielkość obrazu nie wpływała na nas. Prawdopodobnie ma to swoje źródło w czasach pierwszych ludzi, gdy trzeba było uciekać przed tym, co większe. Tak nam już zostało, że bardzo umięśniony, agresywny facet wywołuje automatycznie lęk nawet, jeśli logicznie wiemy, że człowiek z bronią czy umiejętnością walki nie dałby mu szans na przeżycie. Dlatego też ten kto miał większy zamek, wydawał się potężniejszym władcą, a i do dziś niektórzy oceniają siebie poprzez pewne wymiary.
Natężenie kolorów
Bardzo kolorowe obrazy także powodują silniejsze emocje. Sugerują to używane przez nas słowa - "szary dzień" albo "barwne życie", czy też "nabrać kolorów". Szarość zazwyczaj wywołuje smutek, a kolory są radosne. Niestety niewielu ludzi jeszcze wie, że najskuteczniejszymi sposobami nauki jest nauka właśnie poprzez użycie wielu kolorowych obrazów (wyobrażonych i zewnętrznych), pisaków, kredek i różnych tego typu dodatków. Poszczególne kolory mają na nas określony wpływ i różnią się znaczeniem w zależności od kultury. Dlatego tak ważne jest, by znać się na kolorach jeśli cokolwiek projektujemy, czy na przykład chcemy uwypuklić pewne cechy charakteru i usposobienia poprzez kolorowe dodatki do odzieży.
Bardzo kolorowe obrazy także powodują silniejsze emocje. Sugerują to używane przez nas słowa - "szary dzień" albo "barwne życie", czy też "nabrać kolorów". Szarość zazwyczaj wywołuje smutek, a kolory są radosne. Niestety niewielu ludzi jeszcze wie, że najskuteczniejszymi sposobami nauki jest nauka właśnie poprzez użycie wielu kolorowych obrazów (wyobrażonych i zewnętrznych), pisaków, kredek i różnych tego typu dodatków. Poszczególne kolory mają na nas określony wpływ i różnią się znaczeniem w zależności od kultury. Dlatego tak ważne jest, by znać się na kolorach jeśli cokolwiek projektujemy, czy na przykład chcemy uwypuklić pewne cechy charakteru i usposobienia poprzez kolorowe dodatki do odzieży.
- kolorowi są bohaterowie, których mamy lubić i zauważać
- szare są produkty konkurencji
- szarzy są ludzie nieużywający reklamowanego produktu
- szare i bezbarwne jest życie tych, którzy nie głosują na daną partię
- kolory sugerują dojrzałość, pokazują że "nie jesteś zielony" - np jako ekspert w jakiejś dziedzinie
- szarość i koloryt mają znaczenie w tym, jak wyobrażamy sobie przeszłość, teraźniejszość i przyszłość. W filmach przeszłość pokazywana jest często w szarej tonacji, a wizja przyszłości jest często przekoloryzowana (dosłownie i w przenośni)
- szare są produkty konkurencji
- szarzy są ludzie nieużywający reklamowanego produktu
- szare i bezbarwne jest życie tych, którzy nie głosują na daną partię
- kolory sugerują dojrzałość, pokazują że "nie jesteś zielony" - np jako ekspert w jakiejś dziedzinie
- szarość i koloryt mają znaczenie w tym, jak wyobrażamy sobie przeszłość, teraźniejszość i przyszłość. W filmach przeszłość pokazywana jest często w szarej tonacji, a wizja przyszłości jest często przekoloryzowana (dosłownie i w przenośni)
Ostrość
Jeśli masz wadę wzroku, to wiesz jak to jest, gdy zakładając okulary dowiadujesz się, że drzewo jednak ma liście. Ostrość jest bardzo istotnym parametrem obrazu, dlatego tak bardzo inwestujemy w dużą rozdzielczość monitora, telewizora, obraz HD, świetne obiektywy aparatów, by móc w niemal mikroskopowym zbliżeniu uchwycić oko owada.
Rozmycie i ostrość obrazu stosuje się na kilka sposobów:
Jeśli masz wadę wzroku, to wiesz jak to jest, gdy zakładając okulary dowiadujesz się, że drzewo jednak ma liście. Ostrość jest bardzo istotnym parametrem obrazu, dlatego tak bardzo inwestujemy w dużą rozdzielczość monitora, telewizora, obraz HD, świetne obiektywy aparatów, by móc w niemal mikroskopowym zbliżeniu uchwycić oko owada.
Rozmycie i ostrość obrazu stosuje się na kilka sposobów:
- ruch i jego brak - na zdjęciu samochodu rozmyte tło
sugeruje ruch pojazdu. Jest to skuteczna metoda do wykorzystania dla tych,
których nie stać na emisję reklamy w telewizji. Dobrze wykonane zdjęcie potrafi
wywołać odpowiednie procesy w wyobraźni odbiorcy, tak by sam stworzył sobie
film.
- realność i mrzonka - rozmyte obrazy w filmach często sugerują sen bohatera, czy też marzenia
- zrozumienie - "widzę coś niewyraźnie", gdy nie pojmujemy tematu w pełni
- realność i mrzonka - rozmyte obrazy w filmach często sugerują sen bohatera, czy też marzenia
- zrozumienie - "widzę coś niewyraźnie", gdy nie pojmujemy tematu w pełni
Jakie są Twoje obserwacje dotyczące sposobu wywierania wpływu w reklamie? Zostaw po sobie komentarz i podziel się doświadczeniem.
Super strona, czekam na więcej:)
OdpowiedzUsuń