poniedziałek, 26 maja 2014

Manipulacja w Reklamie - Zmysł Wzroku




Ten artykuł jest pierwszym elementem całej układanki, która wyjaśni Ci sposoby wpływania na odbiorcę stosowane w reklamie. Zaczynamy od systemu wzrokowego.

System wzrokowy jest być może najlepiej rozwiniętym i zbadanym systemem zmysłowym człowieka. Wystarczy, że jakiś obraz mignie nam przed oczami, a na zawsze pozostanie w naszej pamięci i jest duża szansa, że wpłynie na decyzje podejmowane w przyszłości. Ta zdolność mózgu do zapamiętywania wszystkiego, co widzimy jak również zdolność obrazów do wpływania na nas wykorzystywana jest wszem i wobec w marketingu. Nie zawsze jest do marketing uczciwy i korzystny dla nas.

Jasność obrazów


Obrazy jasne kojarzą nam się z czymś pozytywnym, a ciemne - z negatywnym. Mówi się przecież "ciemnota" lub "teraz wszystko jasne!". Ciemna strona mocy, jasność umysłu, oświecenie i tak dalej. Parametr, jakim jest jasność pozwala na sterowanie natężeniem emocji człowieka. Można doszukiwać się źródła takiego stanu rzeczy w tym, że jasne miejsca są dobrze widoczne, nie kryły niespodzianek, a więc nie trzeba było się ich bać, gdy człowiek żył w czasach permanentnej walki o przetrwanie. Ciemne jaskinie z kolei, lochy czy głębiny morskie, mogły wzbudzać lęk, bo nie widząc co jest w środku, lepiej tam nie wchodzić. Jest to jednak tylko jedno z wielu wyjaśnień, można tu mówić także o pozytywnym wpływie energii Słońca na wszystko, co żyje na Ziemi. W Programowaniu Neurolingwistycznym (NLP) używa się jasności jako jednej z tzw. submodalności (właściwości obrazu), by manipulując natężeniem światła panować nad natężeniem emocji. Jest to świetne narzędzie do zmiany negatywnych odczuć, ale może zadziałać także w drugą stronę. 







Jasność i ciemność kojarzymy także z takimi rzeczami jak:
- legalność/nielegalność
- prawda/fałsz
- zrozumienie/niezrozumienie
- wiedza/niewiedza

Bardzo ciekawą rzeczą jest natomiast wykorzystanie tego parametru w reklamie. Zobaczmy:

- jasnych obrazów używamy, gdy chcemy wzbudzić wrażenie wiarygodności, pokazać, że jesteśmy zrozumiali, przejrzyści, a także gdy chcemy go czegoś nowego nauczyć, czy też pokazać pozytywny wizerunek firmy
- ciemnych obrazów używamy natomiast, aby tworzyć wrażenie tajemniczości, zaciekawić, wzbudzić niepewność, wrażenie nielegalności

Wielkość obrazów
Nikt nie kupowałby coraz większych telewizorów, telefonów ani nie chodził do kina, gdyby wielkość obrazu nie wpływała na nas. Prawdopodobnie ma to swoje źródło w czasach pierwszych ludzi, gdy trzeba było uciekać przed tym, co większe. Tak nam już zostało, że bardzo umięśniony, agresywny facet wywołuje automatycznie lęk nawet, jeśli logicznie wiemy, że człowiek z bronią czy umiejętnością walki nie dałby mu szans na przeżycie. Dlatego też ten kto miał większy zamek, wydawał się potężniejszym władcą, a i do dziś niektórzy oceniają siebie poprzez pewne wymiary.

Natężenie kolorów
Bardzo kolorowe obrazy także powodują silniejsze emocje. Sugerują to używane przez nas słowa - "szary dzień" albo "barwne życie", czy też "nabrać kolorów". Szarość zazwyczaj wywołuje smutek, a kolory są radosne. Niestety niewielu ludzi jeszcze wie, że najskuteczniejszymi sposobami nauki jest nauka właśnie poprzez użycie wielu kolorowych obrazów (wyobrażonych i zewnętrznych), pisaków, kredek i różnych tego typu dodatków. Poszczególne kolory mają na nas określony wpływ i różnią się znaczeniem w zależności od kultury. Dlatego tak ważne jest, by znać się na kolorach jeśli cokolwiek projektujemy, czy na przykład chcemy uwypuklić pewne cechy charakteru i usposobienia poprzez kolorowe dodatki do odzieży.



Jak stosuje się to w reklamach?
- kolorowi są bohaterowie, których mamy lubić i zauważać
- szare są produkty konkurencji
- szarzy są ludzie nieużywający reklamowanego produktu
- szare i bezbarwne jest życie tych, którzy nie głosują na daną partię
- kolory sugerują dojrzałość, pokazują że "nie jesteś zielony" - np jako ekspert w jakiejś dziedzinie
- szarość i koloryt mają znaczenie w tym, jak wyobrażamy sobie przeszłość, teraźniejszość i przyszłość. W filmach przeszłość pokazywana jest często w szarej tonacji, a wizja przyszłości jest często przekoloryzowana (dosłownie i w przenośni)


Ostrość
Jeśli masz wadę wzroku, to wiesz jak to jest, gdy zakładając okulary dowiadujesz się, że drzewo jednak ma liście. Ostrość jest bardzo istotnym parametrem obrazu, dlatego tak bardzo inwestujemy w dużą rozdzielczość monitora, telewizora, obraz HD, świetne obiektywy aparatów, by móc w niemal mikroskopowym zbliżeniu uchwycić oko owada.
Rozmycie i ostrość obrazu stosuje się na kilka sposobów:

- ruch i jego brak - na zdjęciu samochodu rozmyte tło sugeruje ruch pojazdu. Jest to skuteczna metoda do wykorzystania dla tych, których nie stać na emisję reklamy w telewizji. Dobrze wykonane zdjęcie potrafi wywołać odpowiednie procesy w wyobraźni odbiorcy, tak by sam stworzył sobie film.
- realność i mrzonka - rozmyte obrazy w filmach często sugerują sen bohatera, czy też marzenia
- zrozumienie - "widzę coś niewyraźnie", gdy nie pojmujemy tematu w pełni

Jakie są Twoje obserwacje dotyczące sposobu wywierania wpływu w reklamie? Zostaw po sobie komentarz i podziel się doświadczeniem.

1 komentarz: